– interjú Szigetvári Alexandrával, aki két minden lében kanál róka
büszke tulajdonosa –
Százmillió. A becslések szerint ennyi állat életét követeli évente a szőrmeipar,
értelmetlenül. Egy pszichológus, R. D. Ryder fogalmazta meg számomra legtalálóbban
a szőrmeállatok tenyésztésével és elfogásával kapcsolatos álláspontot,
miszerint ,,embersovinizmusnak nevezem azt a széles körben elterjedt
diszkriminációt, amely a rasszizmus egy fajtája, és az ember más fajokkal
szemben alkalmazza. Ebben az esetben is a külső jegyekre alapozott
előítéletekről van szó. Ha a másik egyed külsőleg különbözik tőlünk, erkölcsi
normáink nem vonatkoznak rá. A rasszizmust ma a legtöbb értelmes és jóérzésű
ember elítéli – logikus volna, ha akkor is elítélné, amikor más fajok ellen
irányul. Az embersoviniszta, a
rasszista, sőt a szexista szemlélet vagy számításba sem veszi, vagy alábecsüli
a diszkrimináció és a diszkriminált közötti hasonlóságot, és önző módon nincs
tekintettel a jogfosztottak érdekeire és szenvedéseire.”
Noha az állatvédelem egyre nagyobb utat tör
magának, még mindig széles azoknak a tábora – különösen a divatorientált
fiatalok körében –, akik valódi szőrméből készült termékeket viselnek.
Szerencsére azonban egyre erősödik az a vélemény is, amely hangot emel az
előbbi csoport ellen. Közéjük tartozik Szandi is, aki a közösségi média felületeit
kihasználva tevékenykedik az állatvédelem mellett, és oszt meg figyelemfelhívó kampányokat
és posztokat. Mindemellet két fiatal róka tulajdonosa is, így nem marad hiány a
hol szívmelengető, hol megnevettető képekben sem.
Hogyan indult a kapcsolatod a rókákkal?
Másfél
éve a reggeli séta alkalmával a kutyák találtak egy magára hagyott kölyökrókát.
A páromat teljesen felvillanyozta az esetleges rókatartás, hiszen neki már
régóta megvolt a vonzódása az irányukba, nem úgy mint nekem. Miután ő elment munkába,
rögtön hívott, hogy mindent olvassak utána, hogy mivel jár a tartásuk.
Ezek szerint mikor megtaláltátok, egyből
felmerült bennetek, hogy megtartjátok? Gondoltatok esetleg arra, hogy
elvigyétek egy szakemberhez vagy akár egy vadasparkba?
Gyanítottuk,
hogy elhagyta az anyukája, ami beigazolódott, amikor este visszamentünk, hiszen
továbbra is ott volt egyedül. Szerelem volt első látásra, így amellett
döntöttünk, hogy mi neveljük fel. Amikor egy kéthetes kis bolyhos, szemét
nyitogató rókát meglát az ember, annak nem lehet ellenállni.
Akkor
Róki számomra nagyon nagy pluszt jelentett, óriási örömforrás volt, mert láttam,
hogy amit csinálunk az jó, és valószínűleg az életét menthettük meg azzal, hogy
örökbe fogadtuk.
Nem féltetek attól, hogy fel tudjátok-e
nevelni? Volt, akitől tanácsot tudtatok kérni?
Persze
voltak kétségeink, de visszagondolva ösztönösen jött minden. A mostani két
rókánknál már inkább túlaggódtuk a dolgokat. Rókinál ugyan új volt az egész, de
nem aggódtunk annyira.
A
budakesziben lévő vadaspark egyik gondozója volt a segítségünkre, illetve akkorra
nagyon sok rókatartóval és vadmentővel ismerkedtem meg. Mindenesetre minden
alkalommal leszögezem, hogy egyáltalán nem tartom magam szakértőnek – noha a
közelmúltban is ért ezzel kapcsolatos támadás. Én szülésznőként dolgozom, nem
vagyok sem állatorvos, sem vadgazda. Ugyanakkor tapasztalati úton építkezem,
azt gondolom, hogy három róka felnevelése után van már valamennyi jártasságom
ezen a téren.
Hogyan került hozzátok a két új róka, Rusty
és Myra?
A
törődés ellenére Róki végül a vadon élő rókák életét választotta. Utólag belegondolva
talán mindez sorsszerű volt. Sajnos egy szerencsétlen véletlen közvetkeztében
Róki megette az egérmérget, amire szörnyen kétségbe estünk. Mi is, és ennek
hatására Róki is. Rohantunk az állatorvoshoz, ahol idegen helyen, idegen
emberek között találta magát, ráadásul kapott egy szurit is. Borzasztóan
stresszes szituáció lehetett neki, és sajnos az ijedtség hatására amikor az
autóba tettük volna, megindult egyenesen a Hajdú hegy tetejének. Ezt követően
hónapokig jártunk ki hozzá, használtunk élve fogó csapdát, hálócsapdát,
próbáltunk keresni altatófegyvert, de mindez sikertelen volt. Többször láttuk
őt egyébként vadkamerán, hál’ istennek jól van. Mindez ellenére Róki borzasztó
űrt hagyott maga után. Az elvesztése után még több szakemberrel ismerkedtünk meg,
többek között így kerültünk kapcsolatba azzal a vadmentővel, akitől a pár hetes
Rusty-t és Myrát hoztuk.
Noha a rókák egy családba tartoznak a
kutyafélékkel, mégis vadon élő állatok. Ennek ellenére van bennük közös vonás?
Valóban
a kutyafélék családjába tartoznak, de úgy gondolom, hogy nem kell feltétlenül
ragaszkodni ehhez a párhuzamhoz. Engem egyáltalán nem zavar, hogy nem olyanok,
mint a kutyám, akit le sem lehet magamról vakarni. Nem is tartom feltétlenül
jónak, hogy ezt akarjuk elérni a rókákkal szemben is. Hogyha egy olyan jellemű
állatra vágyunk, akkor vegyünk kutyát, ha viszont rókát szeretnénk, akkor
fogadjuk el, hogy nekik ilyen a természetük. Távolságtartóak, lehet hogy megkapnak,
és nem feltétlenül mi leszünk számukra az elsődlegesek.
Ugyan
Rusty és Myra ragaszkodóbb, mint Róki, de alapvetően ezen a téren nem
hasonlíthatóak a háziállatokhoz.
Hangoztattad több helyen is, hogy nem
szeretnéd promotálni a tartásukat.
Ennek
az az oka, hogy szerintem a felelős állattartás a kutyák, macskák szintjén sem
működik, és el sem tudom képzelni, hogy mi lenne a rókával, ha közel hat hetes
korában, elkezdi felfedezni a világot, és mindent megrág vagy ellop. Nem
biztos, hogy a legtöbb gazdi ezt elfogadná.
Szemmel láthatóan imádnak Titeket a rókák,
és jól érzik magukat mellettetek. Ennek ellenére ért Titeket negatív bírálat a
rókatartással kapcsolatban? Akár arra vonatkozólag, hogy vadállatokat tartotok
itthon, egy viszonylag zárt területen.
Két
éve foglalkuzunk rókákkal, szerencsére minimális volt a támadási felület. Egyfelől
a témával szembeni szakértelmemet bírálták, de ahogyan azt az előbbiekben
említettem, nem vagyok szakértő. Tudok mesélni, tanácsot adni, de nem vagyok
szakember.
A
,,bezártságot” még senki sem sérelmezte. Ezzel kapcsolatban nem ért még támadás minket, ugyan biztos akad olyan tábor, akinek ez szúrja a szemét. Sokan ennél sokkal kisebb teret adnak
a rókájuknak. Nekem nagyon fontos, hogy kint lehessenek a kertben, sőt hogy
bejöhessenek a házba, de mégis lehessen egy olyan helyük, ahova este bezárom
őket, ahol tudnak aludni és biztonságban vannak. Ha itthon vagyok, akkor lent
vannak a kertben, játszanak és szabadon közlekedhetnek a lakásban is. Egyébként
viszonylag könnyen elfáradnak, általában
másfél órát rohangálnak, ásnak, de aztán maguktól feljönnek és alszanak.
A
róka egyébként viszonylag lusta állatnak mondható. Horkai Zoltánnak volt egy
interjúja, ő kiemelte, hogy az állatok mozgásigénye a terület eltartóképességétől függ. Az állat azért
megy, hogy táplálékot szerezzen. Ha van táplálék azon a területen, ahol él,
akkor nem fog húsz kilométereket gyalogolni.
Másfelől
egy állaton látom azt, hogyha neki rossz. Ezt utólag Rókival értettem meg.
Teljesen más volt ő és más Rusty és Myra. Róki nem élvezte azt, hogy be van
zárva, a mostani rókáinkon viszont látszik, hogy kiegyensúlyozott és boldog
életet élnek.
A közösségi médiádon megszámlálhatatlan
felhívás található, ami az állatvédelem fontosságát erősíti. Korábban is
közelinek érezted magadhoz az efféle elhivatottságot vagy a rókatartás
erősítette fel ezt benned?
Úgy
érzem, hogy egy őrláng volt bennem ezzel kapcsolatban, mindig is fontos volt
nekem az állatvédelem. Hálás vagyok a szüleimnek, mert egy jó értékrendet
kaptam tőlük ezzel kapcsolatban. Viszont ezt a tüzet igazán a rókák erősítették
fel bennem, hiszen borzasztóan sokat kapok tőlük. Emiatt az is a célom, hogy hétköznapi
helyzetekben is bemutassam őket, hogy ők is ugyanolyan szeretnivaló állatok, és
nem érdemlik meg azt a sorsot, hogy egy bunda készüljön belőlük.
Viszont
nem értem, hogyha én így látom, akkor más miért nem látja mindezt.
Olvastam
például egy cikket a perzsabundáról, ami a karakul bárányból készül. Az
anyaállatoknak felvágják a hasukat, és a még meg nem született magzatokat
kiveszik belőlük, mert ekkor a legpuhább a bundájuk. De összességében
lényegtelen, hogy élve nyúzzák meg őket vagy sem, szőrmefarmról származik vagy
csapdával fogták el őket, nincs rá olyan érv, ami mindezt indokolná. Mindig
próbálom megérteni azokat az emberet, akiknek erre van igényük, hogy pusztán
tudatlanok és nincsenek tisztában azzal, hogy mindennek milyen ára van, vagy valaki
lehet annyira önző és önimádó, hogy nem érdekli, hogy mondjuk egy
csincsillabunda 150 csincsillából, vagy egy rókabunda 18 rókából készül. A 21. században
szerintem semmi nem indokolja azt, hogy bunda készüljön egy állatból.
Magyarországon viszonylag szűkebb körben
ismert a szőrmefarm fogalma. Ezekről mit lehet tudni?
Magyarország
nem tartozik a nagy szőrmetermelő országok közé, ugyanakkor Európában a
harmadik helyen állunk csincsilla szőrme készítésében.
Az
Európai Szőrmetenyésztők Szövetsége egyébként a legnagyobb farmokat Dániában,
Finnországban és Hollandiában tartja nyilván, de Európán kívül is jelentős
farmok működnek Kanadában, Észak-Amerikában, Oroszországban és Kínában. Leggyakrabban
a nyestek és a rókák végzik ezeken a szőrmefarmokon. Nagyon találó az a mondás,
miszerint egyetlen rosszabb dolog van annál, minthogy egy szőrmefarmon halj
meg, az hogy az egész életedet szőrmefarmon éld le. Olvastam egy cikket arról,
hogy a rókákat egy 90x70x60-as ketrecben tartják –rendszerint kettőt ezen a
területen –, így épp annyi helyük van, hogy meg tudnak fordulni. Ettől nagyon
sok állat megőrül, jellemző az öncsonkítás és a kannibalizmus. Nem ritka
például az sem, hogy az itt megellett kölyköket az anyaállat elpusztítja.
Különösen Európában a számos állatvédelmi
szabályozás mellett született olyan tárgyú rendelkezés, ami a szőrmefarmok
működését korlátozza?
Létrehoztak
egy WelFur elnevezésű állattartási projektet, ami úgymond védi a szőrmeállatokat,
és biztosítja a jólétüket – mindezt a szőrmefarmokon. Ez számomra a legnonszenszebb dolog.
Egyébként semmilyen szabályozás nincs, egyedül a fókákból készült termékeket
nem lehet behozni Európába.
Ugyan a divat egyre kisebb teret ad a
szőrmékből készült ruhaneműknek, sajnos egyelőre nem sikerült felszámolni az
ezzel foglalkozó ipart.
Hiszel abban, hogy a szőrmeállatból készült
ruhadarabok viselői jobb belátásra bírhatóak az ezek ellen irányuló
kampányokkal?
Valamilyen
szinten biztos, hogy visszaszorítható a szőrmeviselés, de sajnos a sosem fog
kimenni a divatból. Ez a bosszantó, mert semmi indok nincs rá, hiszen mára már nagyon széles a műszőrme kínálat is.
Ezentúl
én azt gondolom, hogyha tíz emberből akár egynek is a szemlélete
megváltoztatható azzal, hogy bemutatjuk azt, hogy ezek az állatok is tudnak
bújni, ők is tudnak szeretni, nekik is vannak érzelmeik, akkor már megéri.
Viszont biztos, hogy lesznek olyanok, akik egyáltalán nem lesznek erre
nyitottak, inkább szemellenzővel élnek és nem érdekli őket, hogy valójában milyen
eljárás előzi meg egy-egy ruhadarab elkészülését. Ez a rendszer kereslet-kínálat
alapján működik. Kínálat és kereslet is mindig lesz erre.
Egy korábbi interjúdban volt egy nagyon
érdekes gondolatod, miszerint ha a kutyáinkból nem csinálunk szőrmekabátot,
akkor miért csinálnánk a rókából, a nyestből vagy bármilyen szőrmeállatból.
Mindig
kiüti nálam a biztosítékot, ha azt látom, hogy az illető az egyik képen imádja
a kutyáját, a cicáját, ő az élete, a másik képen pedig szőrmében pózol. Idegesít,
hogy nem értem, hogy mi lehet ennek az oka – a butaság, az önzőség vagy a nemtörődömség
az oka annak, hogy nem tudatosul bennük, hogy egy megkínzott állat egy részét
viselik.
Noha jelenleg szülésznőként dolgozol,
tervezed, hogy a jövőben hivatásszerűen foglalkozz rókákkal vagy az
állatvédelemmel?
A
rókatartás kettejüknél, Myránál és Rustynál leszűkül, ez is elég nagy feladat,
és nem szeretnék többet vállalni, mint amit tényleg tudok teljesíteni. Ha
szükség lesz a segítségünkre a vadmentőcsoporton belül, akkor mindenképp fogunk
segíteni, akár szállítással, ideiglenes befogadással, tápszerrel. Viszont
minden esetben repatriálható rókákról beszélek, akiket vissza lehet engedni a
természetbe.
Van egy kiforrt célod, aminek az érdekében
megszólítod az embereket és felhívod a figyelmüket az állatvédelemre?
Ahogyan
azt az előbb is említettem, ha már tízből egy ember látásmódja megváltozik,
akkor nem hiábavaló, amit csinálok. Illetve úgy érzem, hogy Magyarországon a
róka egyfajta mumusként lett elkönyvelve. Egyre többször tapasztaltam, hogy összekötik
őket a veszettséggel, azzal, hogy ravaszok, vagy hogy ellopják a baromfikat. Szerintem
viszont – a veszettséget leszámítva, ami önmagában nem valódi indok arra, hogy
utáljuk a rókákat – minden az embereken múlik. Így például nem a róka hibája,
ha megritkítja a baromfikat, hanem a mi felelősségünk, hogy megfelelően
elkerítsük őket. Tehát én azt tartom a célomnak, hogy egy kicsit más oldalát
mutassam meg a rókáknak, azt hogy nem feltétlenül kell bekorlátozni őket – akár
a viselkedésüket, akár a színüket illetően –, és hogy bebizonyítsam, hogy
ugyanolyan szeretetreméltó élőlények, mint más háziállatok.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése